cim

Ásványok fotózása 3. A makrofotózás

© Tóth László 2010-11-23

Sajnos ásványaink nagy része a 0,5-2mm nagyságban mozog. Lupéval és sztereó mikroszkóppal kell rendelkeznünk, hogy ez a csodálatos mikrovilág feltáruljon. Gyakran az ásványaink az idő múlásával átalakulnak, szétesnek, vagy egyszerűen elvesznek. Mit tudunk tenni, hogy megörökítsük őket? Fotózzuk le őket. Eddig egyszerűnek tűnik, de mégsem az.
Nem elég egy bevált fényképező, olvasólámpa vagy napsütés. Ilyenkor már komolyabb dolgokat kell beszereznünk. Makro és mikro fotózásról akkor beszélünk, ha a leképezési arány 1:1-xx:1. A leképezési arány nem más, mint az optika által rajzolt képméret, és a tárgy méretének hányadosa. Az 1:10 leképezési arány tehát a filmen vagy a szenzoron tízszeres kicsinyítést, a 10:1 leképezési arány pedig tízszeres nagyítást jelent.



Hogyan tudjuk ezt elérni?

Több módszer is létezik, mindenki a sajátját dicséri. A lényeg, hogy minél kisebb felületről kapjunk minél nagyobb képet.

1, Makro objektívek.
Drága mulatság, több százezres kiadást is jelenthet. Igazából tisztelet a kivételnek 1:1 leképezést tud. Azaz a szenzor és a tárgy mérete megegyezik. Ez tükörreflexes gépeknél 17-24 mm képszélességet jelent. Itt körülbelül 3-4 mm-es kristályok fényképezhetők jó minőségben.

2, Közgyűrűk.
Növelik a objektív és érzékelő távolságot, azaz a leképezést. Ezzel a módszerrel jelentősen növelhetjük a leképezési arányt, de jelentős fényvesztéssel és mélységélesség csökkenéssel jár.

3, Harmonika kihuzat.
Elmélete megegyezik a közgyűrűvel, de a kihuzat hossza szabadon állítható és ezzel a leképezési arány választható. Makro objektívvel, fix objektívvel és fordított objektívvel is használható. Hátránya, hogy csak manuális blendeállítású és fókuszállítású objektívvel használható mivel a gép-objektív kapcsolat nem jön létre.

4, Előtétlencsék.
Ez az a típus, amely kompakt és tükörreflexes gépeknél is használható. Viszonylag olcsó. Az előtétlencsére jellemző dioptria értéke következtet a nagyítás mértékére. Ezzel már elérhető a 2-3mm képszélesség, viszont a mélységélesség pár század mm-re csökken.

5, Ezek variációja.
Itt mindenki kiélheti kreativitását. Egy széles látószögű objektív ( pl.: 20mm-es ) megfordítása is extrém nagyítást eredményez, főleg harmonika kihuzattal, vagy akár nagy fókusztávolságú makro objektív ( pl.: 150mm ) és közgyűrűk variációja.

Mint látható számtalan módja van a makrofotózásnak digitális fényképezőgéppel. Próbálgassuk őket, csak akkor váltsunk másik módszerre, ha valamelyiket már végigjártuk. Csak a tapasztalat számít, semmi más. Jótanácsokat nem kell kérni senkitől. Tapasztalatból tudom, hogy profi fotósok is csak azért „segítenek” blődségekkel, mert nem merik azt mondani: - bocsi gőzöm sincs róla! .

További kiegészítők és alapfogások tükörreflexes, MILK és kompakt gépeknél:

1, Készítsünk házi „stúdiót”.

Ne az ülőgarnitúrán v. a teraszon fényképezzünk. Egy stabil asztalon rendezzük be a műtermet. Olyan helyen, ahol nem mozog semmi sem, ha az asztal körül járnak (hajópadlónál, parkettánál elképzelhető ). A fényképezőt, a világítást és az ásványt különítsük el, hogy a nem kívánt rezgések ne lehessenek jelen!
Már az is sokat jelent, ha a fényképezőgép nem kézben van. A világítás párban legyen és megfelelően állítható.

Egy egyszerű elvi séma:



2, Világítás.

„A sok is kevés”. Alapvető dolog a fényképezésnél. Lehetőleg homogén szórt fény kell. Erre a célra megfelelőek a hagyományos izzószálas lámpák.
Izzóval két oldalról világítsunk, hogy az első lencsét oldalról ne érje fény! Használjunk pausz v. vékony fehér papírt a szórt fény létrehozásához. Nem szabad az ásványnak csillognia! Üregben lévő ásványt csak nehezen tudunk fotózni, főleg ha az üreg kicsi és az ásványnak nagy a térbeli kiterjedése. Sok játszást és beállítást igényel!

3, Állvány.

Alapvető felszerelés. Minél nehezebb, annál jobb. Stabil, mozgásmentes állványt és fejet kell használnunk, ahol a fejnek legalább két síkban könnyedén állíthatónak és megfelelően fixálhatónak kell lennie. Ne is kísérletezzünk nélküle, mert kell a makróhoz! ( Használsz állvány nélküli mikroszkóp fejet? )

4, Fényképezőgép beállítások.
„A” állás a tárcsán.
F: 16-32 érték között kell használnunk a rekeszt. Minél nagyobb az érték, annál nagyobb a mélységélesség. A legnagyobb értéknél gyakran szétesik a kép, ezért próbálgassuk, hol van még mélységélességünk és hol esik szét a kép.

Maximális rekesznyílás, kis mélységélesség Kis rekesznyílás, nagy mélységélesség

Gyakori hiba, hogy nem izzólámpa állásban fényképezünk. Ilyenkor a képeken hamis színek jelennek meg. Ugyanez a helyzet neonvilágításnál is. Minden gépen ikonokkal jelzik a neon és izzószálas lámpákat a menüben. A legjobb megoldás a megvilágított felületre egy fehér lapot tenni, majd a színhőmérséklet kézi állításával addig játszani, míg az fehér nem lesz. Ekkor helyes a beállítás.

Rossz fehéregyensúly Jó fehéregyensúly
Sajnos makró fényképek készítésénél csak ezzel tudjuk elérni azt, hogy egy ásványról rétegfotók készüljenek. A több képet ezek után egy speciális szoftverrel összeállíthatjuk egyetlen képpé. Sajnos egyetlen képből nem tudunk megfelelő minőségű fényképet készíteni, hiszen a mélységélesség pár tized v. század milliméter erősebb nagyításnál.

Fókuszsorozat
A rezgések kiküszöbölése miatt van erre szükség. Csak tükörreflexes gépeknél probléma. Amikor a tükör felcsapódik, a gépben rezgések vannak jelen. Ezek akár 4-5 másodperces expozíciós idővel együtt elmosódott, használhatatlan képeket eredményeznek. Ezért szükséges min. 2 másodperces késleltetés a tükörfelcsapás és a zárkioldás között. Sajnos nem minden géptípus tudja ezt a funkciót!
Vásárlás előtt kérdezzünk utána fórumokon és a boltban.

5, Képszerkesztő szoftverek

Ha a képünk sikerül is szükségünk van képszerkesztő szoftverekre vágás, méretezés és estleges utómunkák terén. Kis élesítés, vagy forgatás, esetleg képkivágás minden képnek kell. Átméretezésre szintén szükség van. Az sem baj, ha képeinket archiváljuk egy külső merevlemezre. Biztos, ami biztos alapon.

A legközismertebb rétegfotós és képszerkesztő szoftverek:
Photoshop, Helicon Focus/Filter, CombineZM …stb.

6, Idő

Amiből kevés van. Nem akarom senki kedvét elvenni, de egy ásványról, ha 10 réteget fényképezünk 10 beállításból és még a megvilágítást is csak kétszer módosítjuk az 200 db kép. Jómagam 3 órás munkával örülök, ha 2 ásványképet összehozok. Több éves tapasztalat után is azt vallom, hogy 10:1 az esély egy szép képre profi berendezéssel.


Ps:
Ezzel a pár sorral megpróbáltam tippeket adni azoknak, akik még makrofotózás előtt állnak. Sajnos kompromisszumokat kell kötni, mert a mai pénz- és időhiányos világunkban erre kényszerülünk.
Ha belevágunk és következetesen végigvisszük elképzelésünket olyan világ tárul elénk, melyet csak mikroszkóppal tudunk felfedezni. Egy-egy jól sikerült kép pedig mindenért kárpótol.
Még egyszer jó munkát mindenkinek és ne haragudjatok, ha pár képet megkritizálok, de inkább minőséget adjunk mint mennyiséget!



Tóth László
30/2987200
Velence 2010-11-22

© Nagy Mónika 2009-2018